تأثیر نانوفناوری در بهینه‌سازی مصرف انرژی

یکی از دغدغه‌های بشر در دنیای امروز افزایش کیفیت مصالح و درعین‌حال کم‌کردن هزینه ساخت و نگهداری و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. امروزه بشر توانسته با به‌کارگیری فناوری‌های نوین از جمله فناوری نانو گامی بلند در جهت تحقق این خواسته‌ها بردارد. فناوری نانو یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا است و نوید فوق‌العاده‌ای در صنعت ساخت‌وساز است. کاربرد نانوفناوری در صنعت ساختمان که از جمله آن‌ها نانولوله‌های کربنی، نانوالیاف و ... عموماً در سازه‌های اصلی باعث افزایش خواص مکانیکی نمونه‌ها شده و در بخش نازک‌کاری نیز کاربرد نانوپوشش‌ها در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها ضمن اینکه باعث عدم جذب آب شده و جذب آلودگی را به حداقل می‌رساند، نمای ساختمان را در مقابل اشعه ماوراء بنفش مقاوم می‌سازد. این نانوپوشش‌ها در سطوحی ازجمله سیمان، آجر، سفال، سنگ، کاشی، مرمر، چوب، سرامیک، شیشه، فولاد و بتن بکار می‌روند. به‌عنوان‌مثال استفاده از نانوپوشش‌ها بر روی نمای ساختمان علاوه بر حفظ پاکیزگی و خواص آنتی‌باکتریال، نمای ساختمان را در مقابل فرسایش‌های ناشی از باران و رطوبت، گردوغبار، یخ‌زدگی و دوده زدگی محافظت کرده که موجب پایداری و استحکام‌بخشی مصالح و ساختمان شده و به‌واسطه جلوگیری از اتلاف انرژی در فصول سرد یا گرم در پایداری حرارتی و ذخیره انرژی مؤثر هستند.   

با جایگزین‌کردن مصالح نانویی می‌توانیم افزایش دوام و ایمنی مصالح و ساختمان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، عدم تخریب محیط‌زیست و حفاظت از منابع طبیعی را در برداشته باشیم.

نانوپوشش‌های مختلف با خواص آب‌گریزی که قابلیت به‌کارگیری در بناهای مدرن و قدیمی (تاریخی) را دارا است باعث محافظت و استحکام‌بخشی مصالح و در نهایت ساختمان می‌گردند. از جمله فواید و ویژگی‌های نانوپوشش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. استفاده از مواد طبیعی
  2. محافظت در برابر رطوبت و آب‌گریزی
  3. جلوگیری از شوره زدگی
  4. جلوگیری از پوسیدگی و پوسته‌پوسته شدن مصالح
  5. مقاومت در برابر یخ‌زدگی
  6. استحکام‌بخشی و افزایش مقاومت مصالح
  7. افزایش دوام و عمر مصالح
  8. حفظ تنفس مصالح

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش