انواع شکل‌گیری فروچاله‌ها

نوع اول فروچاله‌ها انحلالی هستند. این نوع فروچاله­‌ها در جایی ظاهر می‌­شوند که لایه‌­ی نازکی از خاک با پوشش گیاهی فقیر، سطح زمین را پوشانیده است. به طوری که در اثر بارش فراوان، لایه­‌های سطحی خاک شسته می­‌شود و رواناب­‌ها از لابه­‌لای شکاف­‌ها به داخل زمین نفوذ می‌­کنند. در جایی که سنگ بستر حاوی موادی مانند آهک باشد، در اثر انحلال این سنگ­‌ها حفره­‌هایی در زیر سطح زمین ایجاد می­‌شود که با ایجاد این حفرات، خاک لایه­های بالایی مطابق شکل زیر فرو می­نشیند. خسارات و آسیب‌­های احتمالی از این نوع فروچاله، بسیار کم است و نسبت به دو نوع دیگر کم خطر است.

شکل 1: فروچاله انحلالی

 

نوع دوم از فروچاله­ها، گودال­های پوشش- فرونشست نام دارند. بر خلاف نوع اول، این فروچاله­ها از جریان آب در لایه­های زیرزمینی حاصل می­شوند. در واقع، از جریان آب در سفره­های آب زیرزمینی و انحلال سنگ­های کارستی، لایه­های سطحی خاک که عمدتاً از جنس شن و ماسه هستند، افت می­کنند و در نتیجه فروچاله­های پوشش- فرونشست ایجاد می­شود (شکل 2). هر دو نوع این فروچاله­ها، پتانسیل این را دارند که در اثر بارندگی‌های متعدد، به دریاچه­هایی زیبا تبدیل شوند.

شکل 2: فروچاله پوششی- فرونشست

 

نوع سوم از فروچاله­ها با نام پوشش- فروپاشی شناخته شده‌اند. این نوع فروچاله ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد و نتایج نامطلوبی را داشته باشد. در صورتی که در میان لایه­های سنگی، حفره­ای قابل توجه ایجاد شده باشد، لایه‌هایی از خاک رس به صورت ورقه ورقه از هم جدا می­شوند و به تدریج این حفره را مطابق شکل 3 پر می­کنند. در این حالت فقط یک لایه­ی نازکی از خاک به شکل یک گنبد و یا پل روی سطح زمین باقی می­‌ماند. به طوری که احتمال وقوع فروچاله برای مدتی طولانی غیر قابل تشخیص خواهد بود. با کمترین نیروی احتمالی و حتی بر اثر زمین لرزه­هایی کوچک، آن لایه‌­ی نازک فرو می­‌ریزد و هر آن چه را که روی سطح زمین قرار گرفته باشد، می­‌بلعد. این نوع از فروچاله‌­ها، به عنوان پرمخاطره‌ترین فروچاله محسوب می­‌شود.

شکل 3: فروچاله پوشش- فروپاشی 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش